Main menu:

Kalender

augusti 2019
m ti o to f l s
« Jun    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

BÄNKPRESS TIPS

HUR SKA MAN TRÄNA  BÄNKPRESS?

Det förekommer olika uppfattningar om hur många reps och vilka belastningar m.m. man ska köra på i bänkpress inför en tävling. Efter att ha sammanställt en mängd träningsprinciper från olika topplyftare så kan man sammanfatta de viktigaste principerna:

1. 1:or (singlar) behöver inte vara på maxvikter, maxvikter går man på i slutet av träningsperioden och max 1 gång i veckan (2-3 veckor)

2. Tävlingsträning i bänk kan vara bara 4 veckor och inte 8-10 som övriga SL..detta gäller tex de som bara tävlar i bänk

3. Assistansövningar till bänkpress ska/bör inte förekomma sista delen av träningsperioden (2 veckor före tävling)

4. Träna regelbundet så nära ”tävlingsförhållanden” som möjligt:  rätt bänk, avlyft och godkänt stopp etc..

5. Ge inte upp bara för att du ”fastnat” på en platå/vikt..ändra program…träna dina ”svaga” punkter/muskler

6. Träna inte för många reps under tävlingsträningen….mer är inte bättre..!

7. Träna med olika bredd på greppet för att bygga styrkan över hela bröstmuskeln och inte överbelasta en punkt

8. Träna explosiva starter från bröstet……

9. Inför tävlingar träna med bänktröja så att utrustningen funkar till tävlingen

10. Träna klossbänk på olika nivåer (cm) både med och utan tröja, ”kör” alltid in en ny tröja med klossar

11. Tricepsstyrkan är viktig för slutpressen tänk på detta i din träning – där kan även klossträning vara till nytta